פסיכולוג בכפר סבא

טיפול CBT – טיפול התנהגותי קוגניטיבי

טיפול CBT - טיפול התנהגותי קוגניטיביטיפול CBT נועד להבין את הגורמים לבעיות בכך שמפרקים אותן לחלקים קטנים, ובאופן זה מצליחים להבין כיצד משפיעה עלינו כל סיטואציה בפני עצמה. לשם כך מגדירים באופן מדויק את המצב הספציפי או את הבעיה, ומכאן ממפים את המחשבות וההרגשות, כמו גם את התחושות הפיזיות שהמצב המסוים הזה העלה באופן אוטומטי ואת הגורמים שהשפיעו עלינו בקשר אליו. אחת מדרכי הטיפול בשיטת CBT היא חלוקה של מרכיבי החוויה השונים, מתוך הבנה שהרגשות משפיעים על המחשבות, המחשבות משפיעות על התחושות הפיזיות, ואלה מצדן פועלות על הרגשות. החלוקה נעשית למחשבות ורגשות מועילים ולכאלה שאינם מועילים. ללא ספק טיפול בהתקפי חרדה יכול לעזור.
למשל: אדם שאנחנו מכירים עבר מולנו והתעלם מאיתנו. ההתעלמות פגעה בנו וגרמה לתחושות עלבון וכעס.

המיפוי של הסיטואציה ייעשה באופן הבא:

• מחשבה לא מועילה: הוא התעלם ממני, סימן שהוא כועס עלי
• מחשבה מועילה: הוא התעלם ממני, סימן שעבר עליו יום רע, הוא לא שם לב אלי כי המחשבות מטרידות אותו – אולי כדאי לברר אם הוא בסדר?
• רגש לא מועיל: עלבון, כעס, עצב, ירידה בביטחון העצמי (הוא לא אוהב אותי)
• רגש מועיל: אמפתיה, דאגה, אכפתיות, ביטחון עצמי גבוה (אולי אני יכול לעזור)
• הרגשה פיזית כתוצאה מרגשות או מחשבות לא מועילים: מתח, כאב בטן, לחץ בחזה
• הרגשה פיזית כתוצאת מרגשות או מחשבות מועילים: הרגשה נינוחה וחופשית
• פעולה לא מועילה: ליצור קשר עם אותו אדם ולכעוס עליו או לנתק אתו את הקשרים
• פעולה מועילה: ליצור קשר עם אותו אדם ולברר אם אפשר לעזור לו